تقاضا و عرضه و تعادل فصل اول اقتصاد خرد دکتر محسن نظری

Wiki Article

دولت قبل در مدت زمان ۸سال که سکان مدیریت کشور را در اختیار داشت، نهتنها اقدامی برای حل مشکل مسکن نکرد که طرحی همچون مسکن مهر را هم تکمیل نکرد. با این وجود دولت سیزدهم یکی از شعارهای خود را حل مشکل مسکن اعلام کرده و بلافاصله پس از اینکه سکان مدیریت کشور را در دست گرفت، روند ثبت نام و ساخت طرح نهضت ملی مسکن شروع شد. او تاکید میکند: اینکه اعلام میشود عرضه خودرو در بورس ایجاد رانت میکند حرفی غیر منطقی محسوب میشود به نظر میرسد رانت در فرآیند فعلی قرعه کشی است. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: بورس کالا رسالتی را برای خود در نظر گرفته و آن این است که در سطح اختیاراتی که دارد به اقتصاد ملی و شرکتهای تولیدی کمک نماید. زیرا تقاضاکنندگان علیرغم افزایش قیمت تا حد بالاترین قیمت در بازه زمانی مشخصشده راضی به فروش سهام دارایی خود نشده.


این مازاد تقاضا باعث افزایش قیمت و در نتیجه بازگشت قیمت به اندازه قبل خود (قیمت تعادلی) می شود. این استاد دانشگاه با بیان اینکه قرار نیست خود دولت مسکن بسازد بلکه باید زیرساختهای آن را فراهم کند، اضافه کرد: هزینه ساخت مسکن در کنار هزینه زمین بسیار بالاست و بسیاری افراد از عهده پرداخت آن بر نمی آیند. وی در مورد اینکه آیا ابتدا از عرضه خودروی داخلی و یا خارجی آغاز میشود، عنوان کرد: اولویت با خودروهای داخلی و یا خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ میشود خواهد بود. همچنین ابهام دیگر آنجاست که بخاطر اشتباه سیستمی در سامانه فروش خودرو، به دستور وزارت صمت یک شبه تعداد خودروهایی که به افراد اختصاص پیدا میکند افزایش مییابد اما چرا هزینه اش باید از جیب سهامدار یا خودروساز پرداخت شود. بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، نگاهی به روند ساخت واحدهای مسکونی در کشور از سال ۸۰تاکنون نشان از افت شدید عرضه مسکن در حدفاصل سالهای ۹۳تا ۹۹یعنی سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم دارد.


مردم به نامه نگاری دو معاون وزیر مبنی بر مشکل سامانه عرضه خودرو حساس هستند اما این موضوعات نشان داد که وزارت صمت ظرفیت نقد و پاسخگویی صحیح به مشکلات را ندارد. از این رو بررسی وضعیت عوامل موثر بر بازار و شاخصهای عملکردی بورس نشان میدهد که احتمالا در روز آتی نیز معاملات کمرمق و کمحجمی را شاهد باشیم. متاسفانه در همین برهه مکاتبات خلاف واقعی با تصمیم گیران در خصوص بازار سیمان انجام شده و اعلام شده است که بورس سبب شده عرضهها کاهش پیدا کند اما آمارهای شفاف بورس گویای این مسائل است. با این حال، در چنین شرایطی دولت سیزدهم میبایست حل این بحران را از همه مسیرها پیگیری کند. بورس24 : با سرایت بخشی از عرضههای روز گذشته به ابتدای معاملات امروز، بازار سرمایه معاملات خود را با تداوم فشار فروش و با افت یکپارچه قیمت به ویژه در نمادهای کالایی آغاز کرد. به گزارش ایرنا در این میان باید گفت،یکی از مهمترین چالشهایی که دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار با آن مواجه شد، بحران مسکن در کشور و رشد شدید قیمتها در این بازار بود. افت شدید عرضه در برابر تقاضای مسکن اما تنها عامل رشد انفجاری قیمت مسکن در این سالها نبود.


کاهش شدید عرضه مسکن اما در حالی بود که تقاضای مسکن به واسطه رشد جمعیت و افزایش جمعیت جوان در سن ازدواج، بیوقفه در حال افزایش بوده است. عرضه شرکت است وقتی عرضه سهام یا کالای خاصی افزایش یابد و تقاضا ثابت بماند،قیمت کاهش مییابد. وقتی چنین وضعیتی پیدا کردیم، قسمت پایین جایی که کندل ها ناحیه ی رنج را شکسته اند، مانند شکل زیر، منطقه ی تقاضای ما خواهد بود. این وضعیت نشان دهنده گسترش دامنه فقر در جامعه است تا جایی که بخشی از دهک بالای جامعه هم از استاندارد تعیین شده در این شاخص فاصله دارد. این افت قیمت تا جایی که خریداران تمایل به خرید در آنجا را داشته باشند ادامه پیدا می کند. زمانی که فدرال رزرو عرضه پول را افزایش می دهد، این خط به سمت راست حرکت می کند. در این میان دولت سیزدهم با درک این بحران، برنامههای از پیش طراحی شده خود را برای حل این بحران به اجرا گذارد که محور اصلی آن افزایش عرضه واحدهای مسکونی است.


مطالعات کارشناسی نشان میدهد برای پاسخگویی به تقاضای مسکن کشور اعم از تأمین مسکن زوجهای جوان و مستاجران، بازسازی واحدهای مسکونی قدیمی و …، سالانه به ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکونی نیاز است. وی اعلام کرد: اینکه قانونی تصویب شود که اختیار کالاها را به کارگروهی بدهیم، تجربه نشان داده که این موضوع همانند رفتار سلیقهای با بازار است و چیزی جز دور نزدن قواعد و قوانین نیست. وی تصریح کرد: درخواست ما از سیاست گذار check here قبول مکانیزم بازار و حرکت در همین مسیر است. ما در این مقاله به بررسی و تحلیل روانشناسی ۴ الگوی اصلی آن خواهیم پرداخت. خوشبختانه ما توجه شما را جلب کردیم چرا که این اولین باری است که چیزی به این مهمی در مقالات عرضه و تقاضا ارائه می شود و بسیار جذاب خواهد بود که در مورد آن بنویسیم. شناسایی قواعد و چهارچوب عرضه و تقاضا به شما کمک خواهد کرد که در هنگام معامله، درک بهتری از انتخاب های موجود داشته باشید.

Report this wiki page